راهنمای چاپ کتاب

راهنمای چاپ کتاب

مدت زمان تخمینی مطالعه: 8 دقیقه

در این مقاله از خانه چاپ و گرافیک به تمام سوالات خود در مورد چاپ کتاب و جزوه خواهید رسید. چطور تنها یک جلد کتاب چاپ کنید؟ چطور جزوه های خود را به آسانی تکثیر و صحافی کنید؟ چاپ دیجیتال کتاب یعنی چه و هر سوال دیگری که دارید. با ما همراه باشید.

انواع روش های چاپ کتاب

چاپ کتاب به دو شیوه کلی انجام می شود: چاپ افست و چاپ دیجیتال. برای دانستن اینکه کدام یک از این شیوه های چاپی مناسب کار شماست با خواندن نکات زیر به آسانی می توانید به جواب آن برسید:

چاپ افست کتاب

معروف ترین شیوه چاپ کتاب، چاپ افست است و میلیون ها نسخه کتاب در سراسر جهان به این شیوه چاپ می شوند، شیوه ای قدیمی، کارا و با قیمت مناسب. اما چاپ کتاب به صورت افست یک اشکال بزرگ دارد! تیراژ چاپ شما باید خیلی بالا باشد. چاپ افست معمولا برای تیراژ بالای هزار جلد انجام می شود، بنابراین اگر قصد چاپ کتاب خود را در تیراژ چند هزار جلد دارید بهترین انتخاب برای شما قطعا چاپ افست آن است.

چاپ دیجیتال کتاب

چاپ مناسب برای یک جلد تا چند صد عدد کتاب، چاپ دیجیتال است. امکان چاپ در تیراژ حتی 1 عدد آن را از چاپ افست بسیار متمایز می کند. سرعت بسیار بالای چاپ در کنار امکان ویرایش آسان در حین مراحل چاپ و قیمت مناسب چاپ از مهم ترین ویژگی های این شیوه چاپی است که آن را به شیوه ای بسیار محبوب و کاربردی تبدیل کرده است.

کاربرد های چاپ دیجیتال

همانطور که ذکر شد کاربردهای بسیاری برای این شیوه چاپی وجود دارد:

چاپ کتاب:

به تازگی کتابی نوشته اید و به دنبال چاپ در تیراژ چند صد عددی برای آن هستید، می خواهید قبل از چاپ انبوه آن برای دوستان، آشنایان یا ناشران مختلف ارسال کنید، قصد دارید کتاب خود را در قطع های مختلف و در تیراژ های گوناگون به بازار عرضه کنید، یا به دنبال چاپ کتاب های نفیس برای کلکسیون شخصی یا فروش کلکسیون های موضوعی هستید. در تمامی این موارد بهترین شیوه مورد استفاده چاپ دیجیتال کتاب است.

چاپ جزوه:

وقتی نیاز به چاپ و تکثیر جزوه برای دانشجویان، دانش آموزان یا همکلاسی های خود را دارید تنها شیوه مورد استفاده چاپ دیجیتال است. به آسانی و با سرعت خیلی بالا جزوه خود را در هر تعدادی که می خواهید چاپ کنید و در صورت تمایل آن ها را به شیوه های متفاوت فنری یا چسب گرم صحافی کنید و جزوه های خود را مانند کتابی زیبا و شکیل تحویل بگیرید.

چاپ جزوه
چاپ جزوه

چاپ کمیک بوک و مانگا:

برای چاپ کتاب های مصور و رنگارنگ در تیراژ های معمول بهترین شیوه چاپی، دیجیتال است. بهترین کیفیت رنگ، صحافی و امکان پوشش های مختلف سلفونی برای جلد یا تک تک صفحات از خدمات خانه چاپ و گرافیک برای چاپ انواع کتاب های مصور و داستانی است.

چاپ کتاب تک نسخه
چاپ انواع کتاب مصور

چاپ کتاب های هدیه:

برای ارسال هدیه به دوستان و اقوام خود چاپ کتابی خاص و سفارشی با نام شخص هدیه گیرنده روی آن، چاپ موارد دلخواه شما رو یا پشت جلد آن، امکان پوشش سلفون مخملی برای جلد و هزاران شیوه شخصی سازی و لوکس کردن کادوی شما در این شیوه چاپی وجود دارد تا بتوانید بهترین و به یادماندنی ترین هدیه را داشته باشید و تاثیرگذار باشید.

چاپ کتاب نمونه:

یکی از شیوه های مهم بازاریابی تست بازار مقصد است، پیش از چاپ گسترده کتاب خود و پرداخت هزینه های سنگین برای چاپ هزاران جلد از آن ابتدا از فروش کتاب خود مطمئن شوید و با گرفتن بازخورد در صورت نیاز آن را مورد بازبینی قرار دهید. ابتدا کتاب خود را در تیراژهای پایین چاپ کرده و به بازارهای مختلف تزریق کرده و میزان تاثیر آن در گروه های سنی یا تحصیلی متفاوت را بررسی کرده و سپس مطمئن و با برنامه کتاب خود را عرضه انبوه نمایید. 

چاپ کتاب کودک:

کتاب های مربوط به کودکان چند ویژگی دارند که تنها توسط چاپ دیجیتال برآورده می شود. این کتاب ها در قطع های متفاوت و با بازبینی های متفاوت سنی چاپ می شوند. یعنی یک داستان واحد بایستی با ویرایش های متفاوتی مناسب گروه های سنی مختلف شود. این کار باعث می شود که یک کتاب در نسخه ها و قطع های مختلفی در تیراژ های پایین تر چاپ شود که این امر تنها توسط چاپ دیجیتال انجام می شود. نکته دیگر استفاده از کاغذ و مقواهای فانتزی برای صفحات داخلی و جلد کتاب های کودک است. این کتاب ها بایستی ضخیم تر و مقاوم تر از کتب معمولی باشند که به آسانی توسط کودکان پاره نشوند. امکان چاپ کتاب روی کاغذهای مختلف در گرماژ گوناگون، همچنین استفاده از پوشش های مختلف سلفونی چاپ دیجیتال را در این زمینه برجسته می کند.

انواع صحافی

پس از چاپ برگه های مورد نیاز برای کتاب یا جزوه، بایستی این صفحات به شیوه ای در کنار یکدیگر قرار بگیرد تا تشکیل یک کتاب یا جزوه بدهد، به این فرایند صحافی می گویند. شیوه های مختلفی برای صحافی وجود دارد که تفاوت هایی با یکدیگر دارند که در ادامه با هر یک آشنا خواهید شد.

صحافی فنر:

برای چاپ جزوه های دانشگاهی و دانش آموزی چه در تیراژ پایین و چه در تیراژ بالا بهترین صحافی، فنر می باشد. این صحافی، کاملا مقاوم است، صفحات کاملا باز می شوند تا به راحتی خوانده شوند، برگه ها در صحافی فنر به آسانی ورق می خورند، فرایند صحافی بسیار سریع انجام می شود و قیمت مناسبی دارد.

صحافی فنر دوبل
صحافی فنر دوبل

صحافی چسب گرم:

بهترین شیوه برای چاپ کتاب و جزوه های شکیل صحافی چسب گرم است. در این شیوه انتهای تمام برگه ها درون چسب مذاب قرار می گیرد که پس از خنک شدن سخت شده و برگه ها بسیار مستحکم به یکدیگر می چسبند، سپس به جلد خارجی شما وصل شده و کار شما آماده می گردد. در صورتی که می خواهید جزوه شما مانند کتابی زیبا و مستحکم شود این شیوه صحافی را برای آن انتخاب کنید.

صحافی چسب گرم
صحافی چسب گرم

صحافی جلد سخت:

این شیوه صحافی به دو شیوه گالینگور و جلد سخت سلفونی انجام می شود و به دلیل فرایند پیچیده تر ساخت و آماده سازی کمی زمان بر تر از سایر شیوه های صحافی است و هزینه بیشتری نیز دارد. برای کتاب های لوکس، خاص و نفیس از صحافی جلد سخت استفاده می شود که ظاهر خارجی کتاب و همچنین حس در دست گرفتن کتاب نسبت به صحافی های با جلد معمولی بسیار خاص تر است. در صورت چاپ کتاب برای کلکسیون ها، برای هدیه یا برای افزایش زیبایی و کیفیت آن از صحافی جلد سخت استفاده نمایید.

صحافی جلد سخت
صحافی جلد سخت

سخن نهایی:

بصورت خلاصه و بعنوان چکیده مطلب اگر قصد چاپ کتاب در تیراژ 1 تا چندصد عددی دارید، می خواهید جزوه چاپ کنید یا به دنبال چاپ کمیک بوک، مانگا و انواع کتاب های مصور هستید بهترین یا به نوعی تنها شیوه مورد نیاز شما چاپ دیجیتال کتاب است، و در صورت چاپ کتاب بصورت انبوه و تیراژ هزار عددی به بالا چاپ مورد نیاز شما، افست است.

در خانه چاپ و گرافیک کافی است با ورود به صفحه چاپ دیجیتال کتاب تعداد صفحات، تیراژ و نوع صحافی خود را وارد کنید و قیمت نهایی کتاب و جزوه خود را مشاهده نمایید، سفارش خود را ثبت کرده و با بالاترین کیفیت و سریع ترین زمان چاپ از ما تحویل بگیرید. در صورت داشتن هرگونه پرسشی در خصوص چاپ کتاب و جزوه و هر فعالیتی در حوزه طراحی و چاپ، با ما تماس بگیرید.

مزیت های اصلی چاپ دیجیتال کتاب چیست؟

سرعت بسیار بالای چاپ و امکان چاپ در تیراژ کم حتی یک جلد کتاب

در چه مواقعی از چاپ افست کتاب استفاده کنیم؟

وقتی تیراژ مورد نیاز شما برای چاپ حدود هزار عدد و بالاتر باشد چاپ افست بسیار بصرفه خواهد بود

در چه مواقعی از چاپ دیجیتال کتاب استفاده کنیم؟

وقتی تیراژ پایینی بخواهیم (تا حدود هزار جلد) و سرعت چاپ برای ما اهمیت داشته باشد چاپ دیجیتال کتاب انتخاب شما خواهد بود

برای چاپ کتاب از چه صحافی استفاده کنم؟

صحافی چسب گرم با قیمت مناسب، سرعت اجرای بالا و مقاومت خوب یکی از بهترین صحافی ها برای کتاب است. همچنین برای افزایش زیبایی و ماندگاری از جلد سخت سلفونی یا گالینگور نیز می توانید استفاده کنید

برای چاپ جزوه از چه صحافی استفاده کنم؟

صحافی فنر دوبل به دلیل قیمت مناسب و امکان باز شدن کامل جزوه و مقاوت بسیار بالا بهترین صحافی برای جزوه محسوب می شود اما اگر میخواهید ظاهر جزوه شما مانند کتاب شود از صحافی چسب گرم استفاده کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

print-products