انواع پوشش چاپ

انواع پوشش چاپ: تفاوت سلفون و لمینت

در این مقاله از خانه چاپ و گرافیک به تعریف و بررسی انواع پوشش چاپ می پردازیم، شباهت ها و تفاوت های هر یک را گفته و در انتها به این مورد می رسیم که اصلا نیازی به پوشش چاپ هست و در صورت جواب مثبت کدام پوشش برای کار چاپی شما مناسب تر است؟

انواع پوشش چاپ

سلفون یا لمینت؟ مسئله این است!

به طور کلی دو نوع پوشش وجود دارد که بعد از چاپ روی برگه چاپ شده می چسبد: سلفون و لمینت. تفاوت اصلی این دو نوع پوشش به ضخامت آن ها مربوط می شود، پوشش سلفون بسیار نازک بوده و فایده آن علاوه بر جنبه ظاهری و زیباتر کردن چاپ این است که مقاوت کاغذ را در برابر رطوبت و کثیفی افزایش می دهد. پوشش لمینت بسیار ضخیم تر از سلفون بوده و نه تنها مقاومت برگه را در برابر رطوبت و کثیفی بالا می برد بلکه ضخامت کاغذ را بالاتر برده و آن را مستحکم و غیر قابل انعطاف می سازد.

در ادامه به برسی انواع پوشش های سلفونی و لمینتی و موارد مورد استفاده آن ها می پردازیم.

پوشش سلفون

پوشش های سلفونی ضخامت بسیار پایینی دارند (مانند کیسه فریزر)، و پس از چسبیدن به برگه چاپ شده، ضخامت آن را تغییر نمی دهند، بطوریکه در برخی مواقع متوجه نخواهید شد که اصلا پوششی روی کاغذ چسبیده است یا خیر و تنها باید تلاش کنید تا برگه را پاره کنید و پس از آن متوجه مشمای نازک چسبیده روی آن خواهید شد. به دلیل ضخامت بسیار پایین سلفون تقریبا از آن برای هر نوع محصول چاپی ای می توان استفاده کرد. انواع کارت های ویزیت، کاتالوگ و بروشور، انواع مختلف لیبل و تقریبا تمامی کاغذهای چاپ شده با سطح صاف** را می توان با پوشش سلفون زیباتر و مقاوم تر کرد.

** پوشش های سلفونی روی کاغذهای بافت دار به خوبی نمیچسبند و به راحتی از سطح کار جدا میشوند. بهترین کاغذ برای پوشش سلفون کاغذ گلاسه است.

** پوشش های سلفونی رو کاغذهای بسیار نازک باعث چین خوردن و موجدار شدن کاغذ خواهند شد، بهتر است برای کاغذهای 170 گرمی یا بالاتر از پوشش سلفون استفاده شود.

پوشش های سلفونی تنوع بسیار بالایی دارند و امکان انتخاب گزینه های متنوعی را برای شما فراهم می کنند، سلفون های مختلف از نظر مقاومت و ضخامت هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند و تفاوت مدل های مختلف آن فقط در ظاهر آن هاست.

سلفون براق

سلفون های براق پوشش های نازکی هستند که ظاهر درخشنده و براقی دارند و پس از چسبیدن روی کاغذ چاپ شده باعث درخشندگی بیشتر رنگ ها شده و باعث میشود طرح شما زنده تر از حالت اصلی به چشم بیاید، اما در عوض به دلیل ماهیت براق خود بازتاب نور زیادی دارد که ممکن است برای برخی از کارها مناسب نباشد.

چاپ کارت لمینت براق
کارت ویزیت سلفون براق
جلد با پوشش سلفون براق
جلد کتاب با پوشش سلفون براق
لیبل سلفون-براق-و-مات
تفاوت لیبل سلفون مات و سلفون براق

سلفون مات

سلفون مات بر خلاف سلفون براق که فقط یه نوع ساده دارد، مدل های مختلف و متنوعی داد که می توان از میان آن ها بهترین گزینه را انتخاب کنید

چاپ دفترچه جلد سخت فنری
دفترچه جلد سخت فنری با پوشش سلفون مات
چاپ لیبل متالایز طلایی مات
متالایز طلایی با پوشش سلفون مات
کارت اشکال خاص طرح پیرهن
کارت ویزیت اشکال خاص با سلفون مات
  • سلفون مات معمولی: ساده ترین نوع سلفون مات که فقط ظاهر ماتی دارد، رنگ ها را کمی کدر کرده و بازتاب نور بسیار پایینی را روی طرح چاپ شده به ارمغان می آورد.
  • سلفون مات ضدخش: این نوع سلفون مات کاملا مشابه سلفون مات معمولی است اما مقاوت بسیار بالاتری در برابر خط و خش از خود نشان می دهد.
  • سلفون مات شنی: این نوع سلفون علاوه بر ظاهر مات، بافت بسیار ریزی روی خود دارد که سطح چاپی شمارا کاملا زبر میکند، بافت زبر این سلفون برای برخی از طرح ها بسیار خاص و مناسب است.
  • سلفون مات طرحدار: ظاهر مات این نوع سلفون توسط خطوط براق ریز و پر تعدادی زینت پیدا کرده بطوریکه با تغیر زاویه و بازتاب نور بخش براق آن ظاهر بسیار زیبایی به آن می بخشد
سلفون مات طرح دار
سلفون مات طرح دار
سلفون مات شنی
سلفون مات شنی با بافت زبر
بافت سلفون شنی
بافت سلفون مات شنی

سلفون مخملی

سلفون های مخملی تشابه بسیار زیادی با سلفون های مات دارند، بطوریکه در نگاه اول شاید متوجه تفاوت آن ها نشوید. اما این سلفون ها غلظت رنگ بیشتری به طرح شما می بخشند و رنگ های شما را کمتر از سلفون های مات کدر می کنند. اما تفاوت اصلی آن ها حس لمس بسیار نرم و خاصی است که به چاپ شما می بخشند. این نوع سلفون بافت بسیار نرم و خاصی دارد که حس مخمل را برای شما تداعی می کند.

  • سلفون مخملی ضد خش: سلفون های مخملی معمولی در کنار مزیت بسیار جالب خود اشکال بزرگی دارند، این نوع سلفون بسیار لک پذیر است و پس از لمس شدن با دستی چرب یا خیس یا کثیف، به سرعت لک می شوند. برای حل این مشکل سلفون های مخملی ضدلک به بازار آماده اند که علاوه بر دارا بودن مزیت های سلفون مخملی معمولی، دیگر مشکل لک شدن آن ها را ندارند.
فوم-برد-30-در-40-سلفون-مخملی
فوم برد 30 در 40 سلفون مخملی
چاپ کتاب و مانگا
کتاب با جلد سلفون مخملی
منو طبقه ای کافه
منو طبقه ای با سلون مخملی ضد لک

پوشش لمینت

پوشش های لمینتی ضخامت بسیار بالایی دارند بطوریکه ضخامت آن ها چندین برابر سلفون بوده و پس از چسبیدن به کاغذ چاپی شما، آن را کاملا مستحکم کرده و انعطاف آن را می کاهند. به دلیل ضخامت بالای لمینت و غیر قابل انعطاف بودن، نمی توان آن را تا کرد و به همین دلیل در برخی از موارد نمی توان از این نوع پوشش استفاده کرد. بعنوان مثال در کاتالوگ ها یا منوهای با صحافی چسب گرم و یا منگنه و بروشورهای چند لت که خط تا نیاز دارند و باید تا شوند نمی توان از پوشش لمینت استفاده کرد. با این حال لمینت ها کاربردهای بسیاری در صنعت چاپ دارند، بطور مثال کارت ویزیت های لمینتی به دلیل استحکام عالی خود بسیار محبوب هستند و منوهای رستوران تک صفحه ای تنها با پوشش لمینت کاربرد خواهند داشت. لمینت ها در دو مدل کلی لمینت مات و لمینت براق موجودند که در ادامه به تفاوت آن ها می پردازیم.

لمینت مات: این نوع از پوشش علاوه بر ضخامت بالا و استحکام عالی بازتاب نور به شدت پایینی دارد و موجب می شود کار شما بسیار شیک و با اصول دیده شود. این پوشش برای کارهای رسمی و اداری بهترین گزینه ممکن است. بطوریکه بعنوان مثال کارت ویزیت های لمینت مات پر فروش ترین کارت ویزیت های چاپ شده هستند.

کارت ویزیت لمینت مات
کارت ویزیت لمینت مات
لمینت مات ضخیم
لمینت مات ضخیم
منو بروشوری فنری
منو با لمینت مات برای تمام صفحات

لمینت براق: تفاوت لمینت های براق با لمینت مات در درخشندگی فوق العاده آن هاست، بسیاری از طرح های رنگارنگ با لمینت براق به نهایت درخشندگی و سرزندگی خود خواهند رسید. شفافیت بالای این نوع پوشش به همراه استحکام عالی، آن را به پوششی مناسب برای بسیاری از محصولات چاپی تبدیل کرده است.

چاپ کارت ویزیت لمینت براق
کارت ویزیت لمینت براق
کاتالوگ لمینت براق فنری
کاتالوگ فنری با پوشش لمینت براق تمام صفحات
چاپ منو رستوران بروشوری
لمینت براق منو تک صفحه ای با لبه اضافی

نتیجه گیری

پس از آشنایی با انواع پوشش چاپ سلفون و لمینت می توانید پوشش مناسب چاپ خود را با آگاهی بیشتری انتخاب کنید. بطور کلی اگر میخواهید محصول چاپی شما محکم تر و ضخیم تر شود بایستی از پوشش لمینت مات یا براق به سلیقه خودتان انتخاب کنید. کارت ویزیت، منو رستوران، بروشورهای لوکس معرفی محصول، کارت های گارانتی و … معمولا با پوشش لمینت بسیار بهتر می شوند. و در طرف مقابل اگر میخواهید مقاومت در برابر رطوبت و پارگی را با ظرافت بیشتری به کار چاپی خود اضافه کنید از پوشش های سلفونی مختلف می توانید استفاده کنید. برای محصولات تک برگی که باید تا بشوند و یا محصولات چند برگی که باید صحافی چسب گرم یا منگنه بشوند نمی توان از پوشش لمینت استفاده کرد و استفاده از پوشش سلفون درصورت نیاز به پوشش، تنها گزینه موجود است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

print-products