انواع کارت ویزیت

آشنایی با انواع کارت ویزیت

در این مقاله از خانه چاپ و گرافیک ابتدا با انواع روش های چاپ کارت ویزیت آشنا می شویم تا بدانیم در کل کارت ویزیت ها به چه صورت چاپ می شوند، سپس جنس های مختلف کارت ویزیت را باهم می بینیم که کارت های ویزیت روی چه کاغذها یا برگه هایی می توانند چاپ شوند و در انتها با انواع سایز کارت ویزیت و شیوه های برش معمولی و خاص آن آشنا خواهید شد. با خواندن این مقاله تا انتها آشنایی نسبتا کاملی با انواع کارت ویزیت پیدا خواهید کرد تا بتوانید برای چاپ کارت ویزیت خود گزینه ای مناسب و منحصربفرد انتخاب کنید و از نتیجه نهایی کار خود راض

در چاپ کارت ویزیت مانند کل صنعت چاپ دو شیوه کلی برای چاپ وجود دارد: چاپ افست و چاپ دیجیتال. برای دانستن اینکه کدام یک از این شیوه های چاپی مناسب کار شماست خیلی ساده می توانید به جواب آن برسید، مهمترین عامل برای انتخاب چاپ دیجیتال یا افست کارت ویزیت تعداد کارت ویزیتی است که در نظر دارید چاپ کنید:

چاپ دیجیتال کارت ویزیت

کارت ویزیت کتان ایتالیا

اگر تعداد کمی کارت ویزیت نیاز داشته باشید و الویت اول شما سرعت چاپ بسیار بالا باشد (حتی چاپ 2 ساعته!) انتخاب شما چاپ دیجیتال کارت ویزیت خواهد بود. کارت ویزیت دیجیتال را می توان در همان روز که سفارش می دهید تحویل بگیرید و می توانید از تعداد 100 عدد و در هر سایزی سفارش دهید.

چاپ افست کارت ویزیت

کارت ویزیت لمینت برجسته

اگر به تعداد زیادی (از 1000 عدد به بالا) کارت ویزیت نیاز دارید و قیمت هر عدد کارت برای شما الویت اصلی باشد چاپ افست کارت ویزیت انتخاب بسیار بصرفه ای برای شماست.

** برخی تکنیک های چاپی مانند طلاکوب و یووی موضعی یا برجسته منحصر به چاپ افست است و در چاپ دیجیتال امکان انجام آن وجود ندارد.

پس از آشنایی با شیوه چاپ انواع کارت ویزیت به بررسی جنس های متفاوت برای چاپ کارت ویزیت می پردازیم. کارت ویزیت ها را می تواند روی هر جنسی چاپ کرد و در مدل های بسیار فانتزی و خاص می توان حتی به چوب، فلز و پارچه نیز اشاره کرد، اما بطور معمول تقریبا تمامی کارت های ویزیت روی دو جنس کاغذ و پی وی سی چاپ می شوند.

تنوع بسیار بالا در رنگ، جنس و بافت کاغذهای متفاوت، این جنس را به پر استفاده ترین ماده برای چاپ کارت ویزیت تبدیل کرده به طوری که بیش از 90 درصد کارت ویزیت های چاپ شده از جنس کاغذ می باشند. برای اینکه بتوانیم بهترین جنس کاغذ را برای چاپ کارت خود انتخاب کنیم ابتدا بهتر است با انواع کاغذ و مقوا و نمونه های چاپ شده آن آشنا شویم.

کارت ویزیت گلاسه

چاپ گلاسه 300 گرمی
کارت ویزیت گلاسه بدون پوشش
چاپ کارت ویزیت فوری گلاسه
کارت ویزیت کارتی

کاغذ گلاسه پر کاربرد ترین کاغذ مورد استفاده در صنعت چاپ است. کاغذی صیقلی، براق و ارزان که تقریبا تمامی طراحی ها به خوبی روی آن جلوه می کند و به دلیل صیقلی بودن آن بسیار مناسب برای پوشش های لمینت و سلفون است. از گرماژ 300 گرمی این کاغذ برای چاپ کارت ویزیت استفاده می شود و تقریبا ارزان ترین کاغذ برای چاپ کارت ویزیت است. به دلیل بافت ساده خود، معمولا بصورت تنها برای چاپ کارت ویزیت استفاده نمی شود مگر اینکه الویت اصلی برای چاپ کارت ویزیت قیمت آن باشد. کاغذ دیگری که مشابه کاغذ گلاسه است و برای چاپ کارت ویزیت کاربرد دارد کاغذ کارتی است، این کاغذ به حدی در گذشته برای چاپ کارت ویزیت استفاده می شده که نام خود را از روی کارت ویزیت گرفته است. کاغذ کارتی مانند کاغذ گلاسه کاملا صاف و مسطح است و چاپ به زیبایی روی آن انجام می شود، اما براقیت کاغذهای گلاسه را ندارد. کارت ویزیت کارتی مانند کارت ویزیت گلاسه با قیمت بسیار مناسب خود، مصارف بسیار زیادی در چاپ انواع کارت دارند.

کارت ویزیت کرافت

چاپ کارت ویزیت کرافت
کرافت ایرانی 600 گرمی
کرافت-سوئدی-بسیار-باکیفیت
کرافت سوئدی بسیار باکیفیت

یکی از کاغذهای پر استفاده در صنعت چاپ که در گرماژ 300 گرمی، ضخیم و مناسب چاپ کارت ویزیت می شود. این کاغذ رنگی کاهی مانند دارد و در دو نوع ایرانی و سوئدی وجود دارد. کرافت ایرانی بافت بیشتر و رنگ تیره تری دارد و قیمت آن نیز ارزان تر است، کرافت سوئدی بافت یک دست تر و رنگ روشن تری دارد. این کاغذ با ظاهر خاص و آنتیک شکل خود برای چاپ کارت ویزیت های فانتزی، با طراحی های منحصر بفرد بسیار مناسب است.

کارت ویزیت سلفون

کارتی که با نام کارت ویزیت سلفونی شناخته می شود، در حقیقت کارت ویزیت گلاسه ای است که روی آن پوششی بسیار نازکی برای افزایش مقاومت و زیبایی چسبانده می شود. همانطور که اشاره شد کاغذ گلاسه بهترین کاغذ ممکن برای چاپ است و چاپ به بهترین و با کیفیت ترین شکل روی آن انجام می شود. پس از انجام چاپ روی کاغذ گلاسه بجز پوشش ضخیم لمینت که در ادامه به آن اشاره خواهد شد، سه نوع پوشش بسیار نازک سلفونی با نام های سلفون براق، سلفون مات و سلفون مخملی وجود دارد که روی این کارت ها چسبانده می شود. سلفون براق باعث شادابی و درخشش بیشتر رنگ های زیرین خود شده، سلفون مات ظاهری شکیل و رسمی به کارت شما می بخشد و سلفون مخملی بسیار مشابه مات است ولی با حس لمسی کاملا متفاوت و لطیف مانند پارچه مخمل، کارت شما را خاص و دلنشین خواهد کرد.

کارت-ویزیت-مغزرنگی
کارت سه لایه با پوشش سلفون مخملی
چاپ کارت لمینت براق
سلفون براق دورگرد

سلفون های براق و مخملی تنها در یک نوع وجود دارند اما سلفون مات مدل های مختلفی با نام سلفون مات ساده، سلفون مات طرحدار، سلفون مات شنی و سلفون مات ضدخش دارد. سلفون مات طرح دار دارای خطوط

سلفون مات طرحدار
طرح زیبای سلفون مات طرح دار
سلفون مات شنی
بافت سلفون مات شنی
سلفون-مات-مربع-دورگرد
سلفون مات ساده مربع دورگرد

کارت ویزیت لمینت

همانند کارت ویزیت های سلفونی، پوشش لمینت نیز روی کاغذ گلاسه کشیده می شود با این تفاوت که ضخامت آن بسیار بالاتر از سلفون است. پوشش لمینت کارت ویزیت شما را بسیار مستحکم و مقاوم کرده و انعطاف آن را کاهش می دهد. پوشش لمینت در دو نوع لمینت مات و لمینت براق وجود دارد که انتخاب آن ها درست مثل سلفون به سلیقه، نوع طراحی و رنگ کارت ویزیت شما بستگی دارد. کارت ویزیت لمینت مات یکی از محبوب ترین و پر سفارش ترین کارت ویزیت های موجود در خانه چاپ و گرافیک است.

کارت لمینت براق
لمینت براق دورگرد طرح موبایل
لمینت مات ضخیم
لمینت مات ضخیم

کارت ویزیت کتان

کاغذ کتان از ارزان ترین کاغذهای بافت دار برای چاپ کارت ویزیت محسوب می شود که در چهار مدل مختلف با بافت های گوناگون تولید می شود. کتان امباس که ارزان ترین کتان بوده، کتان های با کیفیت کبریتی یا همان کتان معمولی و کتان ایتالیا که بافتی تار و پود گونه و بسیار ریز دارد و بهترین نمونه کارت های کتان، کتان کهلر آلمان که بافتی با خطوط برجسته افقی یا عمودی دارد.

کارت ویزیت کتان ایتالیا
کتان ایتالیا مربع 5 در 5
کارت ویزیت کتان کهلر
کارت ویزیت کتان کهلر

کارت ویزیت فابریانو

کاغذهای فابریانو بسیار مشابه کاغذهای کتان و با کیفیت بالاتری هستند. برند فابریانو برندی معروف در سطح جهان برای تولید انواع کاغذ در بافت های مختلف است. کاغذهای فابریانو در چهار مدل فابریانو چکشی با بافت هایی فرورفته مانند ضربات چکش، فابریانو مویی کرم با رنگ کاغذ کرم و بافت هایی ریش ریش مانند، فابریانو معمولی با بافتی شامل خطوط عمودی و افقی و فابریانو صدفی با ظاهری براق و اکلیلی مانند. جزو کارت ویزیت های مستحکم، فانتزی و با کیفیت محسوب می شوند.

فابریانو صدفی
کارت ویزیت فابریانو صدفی
کارت ویزیت فابریانو
فابریانو کبریتی
کارت ویزیت فابریانو چکشی
کارت ویزیت فابریانو چکشی

کارت ویزیت متالایز

در چاپ دیجیتال امکان استفاده از رنگ های طلایی و نقره ای را نداریم و برای اینکه بتوانیم این رنگ ها را داشته باشیم بایستی از کارت ویزیت متالایز استفاده کنیم، برگه های متالایز با رنگ نقره ای واقعی خود جلوه ای زیبا و خاص به کارت ویزیت شما بخشیده و کارت شما را منحصر بفرد می کنند.

چاپ متالایز نقره ای مات
متالایز نقره ای مات
کارت ویزیت متالایز
رنگ زیبای متالایز نقره ای

کارت ویزیت طلاکوب

برای آن دسته از افرادی که به دنبال کارتی لوکس و ضخیم می گردند، کارت ویزیت های طلاکوب با طلاکوبی روی انواع کاغذ و مقواهای فانتزی ضخیم فراهم شده است. مقواهای بسیار ضخیم رنگی ای که به دلیل وزن و ضخامت بالا امکان چاپ روی آن ها وجود ندارد با بافت نرم خود بستری ایده آل و عالی برای طلاکوبی کارت ویزیت خواهند بود. این مقواهای فانتزی را می توان، طلاکوب، نقره کوب، مس کوب و یا سفید کوب کرد.

طلاکوب-زیبا-روی-مقوای-مشکی
طلاکوبی لوگی مقوای مشکی
چاپ کارت ویزیت ضرب کوب
کارت ویزیت ضرب کوب سفید روی کرافت
مقوای-سبز-طلاکوب
طلاکوبی روی مقوای ضخیم سبز

کارت ویزیت دو لایه پرچدار

کارت ویزیت های پرچدار دولایه بیشتر برای استفاده بعنوان تگ و یا اتیکت چاپ و تولید می شوند. از این نوع کارت می توان کارت ویزیت های بسیار خلاقانه ای نیز طراحی و چاپ کرد که کاملا متمایز و خاص تر از انواع کارت های دیگر باشد. این کارت ها به صورت یک لایه از کاغذ دلخواه شما و یک لایه کاغذ نیمه شفاف کالک چاپ می شوند و این دو لایه با یک پرچ فلزی به یکدیگر متصل می شوند.

اتیکت دو لایه کرافت و کالک
اتیکت دو لایه کرافت و کالک
اتیکت پرچدار دو لایه
اتیکت دو لایه سلفون و کالک

کارت ویزیت های پی وی سی از برگه های پلیمری پلاستیک مانندی با نام اختصاری PVC ساخته می شوند. به دلیل سطح صیقلی برگه های پی وی سی، چاپ به خوبی روی آن ها انجام می شود و رنگ ها را بصورت زیبا و چشم نوازی به نمایش می گذارند. پی وی سی ها با بافت پلاستیک مانند خود در برابر آب و رطوبت بسیار مقاوم تر از کاغذهای معمولی هستند و به نوعی کاملا ضد آب محسوب می شوند. کارت ویزیت های پی وی سی در گرماژ و ضخامت های مختلفی چاپ و تولید می شود که در خانه چاپ و گرافیک در حال حاضر گرماژ 400 میکرونی آن چاپ و عرضه می شود. کارت های عابر بانک و یا کارت مترو روی برگه های پی وی سی با گرماژ 760 میکرون چاپ می شوند و سپس برش می خورند.

کارت-ویزیت-پی-وی-سی
پی وی سی 400 میکرون
کارت-پی-وی-سی-400-میکرون
کارت پی وی سی 400 میکرون

پس از مشاهده انواع جنس کارت های ویزیت به مبحث ضخامت کارت ویزیت ها می پردازیم. برای چاپ کارت ویزیت معمولا از کاغذهایی با جرم 300 گرم در هر متر مربع استفاده می شود که با نام گرماژ 300 شناخته میشود. این جرم بالا به کاغذ ضخامت و انعطاف مناسبی برای چاپ کارت ویزیت می دهد، اما از نظر برخی افراد این ضخامت شاید برای کارت ویزیت کمی نازک باشد و نتواند حس لوکس و خاصی به گیرنده این کارت بدهد. در صورتی که جزو این افراد هستید و کارتی محکم تر، لوکس تر و ضخیم تر می خواهید راه های گوناگونی برای این کار وجود دارد که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

اولین و ساده ترین راهکار برای افزایش مقاوت و ضخامت کارت های ویزیت استفاده از پوشش ضخیم لمینت است. لمینت با ضخامت و مقاوت بالای خود کارت شما را مستحکم تر و بسیار شکیل تر می کند. لمینت ها همانطور که در بالاتر اشاره شد تنها روی کاعذهای بسیار صیقلی مانند گلاسه و یا صدفی امکان نصب دارند و در صورتی که کاغذ دیگری برای چاپ کارت خود در نظر گرفته اید بایستی از روش های دیگری استفاده کنید.

کارت ویزیت های 600 گرمی در اصل از چسباندن دو عدد کاغذ 300 گرمی روی هم تولید می شوند و ضخامتی بیشتر از دو برابر کارت های عادی دارند. شما می توانید در هر نوع کارت ویزیتی ضخامت 600 گرمی را انتخاب کنید تا کارتی ضخیم و مستحکم داشته باشید، تنها اشکال این نوع کارت زمان مورد نیاز برای چسباندن کارت ها بهم دیگر است که حداقل باید یک روز زیر پرس بماند و بصورت فوری یا 2 ساعته قابل انجام نیست. کارت های 600 گرمی را حتی می توانید با پوشش سلفون نیز سفارش دهید، اما پوشش لمینت به دلیل ضخامت بالای این کارت ها به خوبی روی آن نمی شیند و به دلیل ضخامت بسیار بالا نیازی به آن هم ندارید.

کارت ویزیت مغر رنگی

این کارت ویزیت ویژه بصورت سه لایه تولید می شود. برای افرادی که الویت اصلی آن ها روی ضخامت کارت است و تمایل دارند کارت ویزیت خود را در نهایت ضخامت و لوکس بودن چاپ کنند، این کارت ویزیت را در نظر گرفته ایم. کارت های سه لایه روی لایه بالایی و پایینی آن که پشت و روی طرح روی آن چاپ می شود از کاغذ گلاسه استفاده می شود و لایه میانی آن از جنس مقوای رنگی و ضخیم است. همینطور که از تصاویر آن مشخص است این کارت بسیار ضخیم و مقاوم است به طوری که ضخامتی در حدود پنج کارت ویزیت معمولی دارد.

کارت ویزیت مغز رنگی سه لایه
مغز رنگی سه لایه مغزی قرمز
کارت ویزیت سه لایه
کارت ویزیت بسیار ضخیم با مغز زرد

کارت ویزیت ها معولا در اشکال مستطیل و مربع برش داده می شوند، برشی مرسوم، ساده، سریع و بسایر ارزان قیمت که در ابعاد بالای 4 سانتی متر قابل انجام است. مرسوم ترین سایز برای این کار که به نوعی ابعاد استاندارد یک کارت ویزیت در نظر گرفته می شود، سایز 8.5 در 5.5 سانتی متر بوده ولی سایزهای دیگری مانند 8.5 در 5 و 9 در 5 نیز مرسوم است. همچنین سایز استاندارد برای کارت ویزیت های مربع، 5 در 5 سانتی متر است. همچنین می توان گوشه های کارت را نیز به شکل گرد برش داد. با این حال برای افرادی که کارت های ساده مربع و مستطیل آن ها را راضی نمی کند و به دنبال کارتی خاص و منحصر بفرد هستند تا بتوانند بهتر و متفاوت تر از سایرین، مهارت و یا صنعت خود را به نمایش بگذارند از برش های خاص و ویژه ای استفاده می شود.

کارت ویزیت با برش خاص

کارت ویزیت های برش خاص یا کارت ویزیت های دای کات، نوعی از کارت ویزیت هایی هستند که هدف خود را بصورت آنی و حتی بدون خواندن کارت ویزیت به دیگران نشان می دهند. بعنوان مثال کارتی با شکل پیرهن قبل از اینکه خوانده شود مشخص میکند که به حوزه پوشاک مرتبط است، یا کارت ویزیتی شکل یک قیچی، بی نیاز از خواندن آن، حرفه فرد مورد نظر را نمایش می دهد. برای برش کارت ویزیت در اشکال دلخواه از تیغ های قالبی استفاده می شود. بطوری که ابتدا کارت شما روی ابعاد استاندارد چاپ و برش داده می شود، سپس متناسب با طرح دلخواه شما قالبی از تیغ ساخته می شود و کارت ها مجددا با قالب مخصوص خود برش داده می شوند.

کارت اشکال خاص طرح پیرهن
کارت اشکال خاص سلفون مات با برش پیرهن شکل
کارت برش خاص با شکل بیسکوییت
کارت برش خاص با شکل بیسکوییت

امید واریم که با خواندن این مقاله اطلاعات خوب و جامعی در مورد انواع کارت ویزیت و شیوه های چاپ آن کسب کرده باشید. شما می توانید با مراجعه به صحفه چاپ کارت ویزیت، مدل های مختلف کارت ویزیت را مشاهده کرده و با ورود به صفحه هر کدام، علاوه بر مشاهده گالری تصاویر، قیمت چاپ هر یک را در سایز های مختلف بصورت آنلاین مشاهده بفرمایید. در صورتی که هرگونه پرسش یا نظری در مورد کارت ویزیت یا هر محصول چاپی دیگری داشتید در بخش نظرات حتما با ما درمیان بگذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

print-products