لوگو مرسدس

10 نکته مهم در طراحی لوگو

در این مقاله از خانه چاپ و گرافیک به 10 نکته مهم در طراحی لوگو و آرم برند شما می‌پردازیم، نکات مهمی که دانستن آن ها پیش از طراحی لوگو و یا ایجاد تغییرات در آن بسیار مفید می باشد.

این مقاله برای چه کسانی مناسب است:

  • برای کسانی که به طراحی لوگو نیاز دارند
  • کسانی که لوگو طراحی می‌کنند
  • کسانی که به تازگی وارد حرفه طراحی لوگو شده‌اند.
  • قصد طراحی مجدد لوگو یا باز طراحی لوگو برند خود را دارید.

چرا طراحی لوگو مهم است؟

آرم شما اولین نقطه تماس شما یا تجارتتان با دنیای بیرون است. اگر افراد با لوگو تجاری شما ارتباط برقرار کنند احتمال آنکه با محصول شما نیز ارتباط برقرار کنند بیشتر میشود. طراحی عالی آرم نیاز به ترکیبی پیچیده از مهارت های طراحی، خلاقیت و به روز بودن دارد.

لوگو بخشی از هویت تصویری برند شما است اما یک طراح لوگو باید به همه جوانب هویت برند شما آگاه باشد.

10 قانون طلایی دیوید آیری در طراحی لوگو

وقتی به شخصی فکر می کنید که زندگی شما را تحت تأثیر قرار داده است، مطمئناً می‌توانید شکل ظاهری او را به تصویر بکشید، در مورد محصولات نیز به همین شکل است، ما همواره لوگوی برندهایی که اغلب از آنها خرید می‌کنیم را به خاطر داریم.

در گذشته که فقط تعداد معدودی از شرکت ها در یک بازار یا بازار خاص فعالیت می‌کردند، اکثر برندها و لوگوی آنها در ذهن مخاطب می‌ماند. اکنون صدها، شاید هزاران برند وجود دارند، که همگی برای جلب توجه رقابت می‌کنند، همه می‌خواهند ما ابتدا به آنها نگاه کنیم. این امر نیاز فزاینده ای را برای برندها ایجاد میکند تا از لحاظ بصری خود را از یکدیگر متمایز کنند.

“وقتی به چیزی نگاه می کنیم، ابتدا نمی خوانیم. قبل از هر چیز دیگری شکل را می بینیم، رنگ را می بینیم و اگر برای جلب توجه ما کافی باشد، می خوانیم”

دیوید آیری

وظیفه ما به عنوان طراح این است که هویت برند را به شکل و رنگی که به احتمال زیاد پایدار است تقسیم کنیم، زیرا ظاهر بصری نقشی اساسی در ایجاد ارتباط در مغز ما بین آنچه که تجربه می کنیم دارد. از بسیاری جهات، لوگو یک شرکت شبیه چهره عزیزان ما است.

وقتی آرم مناسب یک برند با کیفیت عالی محصول همراه شود، در نهایت می تواند به یک دارایی باارزش برای هر شرکتی تبدیل شود. تیک معروف نایک، پلنگ (شیر کوهی) پوما، طاق های طلایی (M) مک دونالد ، مرد میشلن ، ستاره سه پر مرسدس، اینها تنها چند نمونه از برجسته ترین موارد هستند. اما علاوه بر ماهیت فراگیر آنها، چگونه به یک لوگو بهترین فرصت ممکن را برای رسیدن به وضعیت مشابه می دهید؟

 ویژگی های جهانی در هر پروژه لوگو موفق وجود دارد و من برخی از آنها را برای کمک به بهبود کیفیت لوگویی که طراحی می‌کنید را در اینجا بررسی کرده ام.

1. زمینه سازی کنید

لوگو مرسدس
زمینه سازی در طراحی لوگو

یکی از جالب ترین قسمت های طراح بودن این است که با هر پروژه جدید چیزهای جدیدی یاد می گیرید. هر مشتری متفاوت است و حتی در یک حرفه، مردم کار خود را به روش های مختلف انجام می دهند.

برای دستیابی به توافق بیشتر در مورد ایده طراحی، شما باید از همان ابتدا سوالات صحیح از مشتری خود بپرسید:

چرا اینجا هستید؟

 چه کاری انجام می دهید، و چگونه آن را انجام می دهید؟

 چه چیزی شما را متفاوت می کند؟

شما برای چه چیزی بیشتر ارزش دارید؟

این سوالات ها کاملاً ساده به نظر می رسند، اما پاسخ دادن به آنها چالش برانگیز است و به سوالات بیشتری درباره مشاغل مشتری شما منجر می شود. آنچه در این مرحله از یک پروژه کشف می کنید به تعیین قوی ترین جهت ممکن طراحی کمک می‌کند.

2. اسکچ کاغذی طراحی کنید (طراحی اولیه بزنید)

اسکچ طراحی لوگو
طراحی اولیه روی کاغذ

قلم کاغذ یکی از فرصت‌های مناسب برای ثبت ایده ها هستند. همچنین باعث استراحت چشمان شما نیز می‌شود.

بنابراین اگر شب با ایده ای که نمی خواهید آن را از دست بدهید بیدار می شوید ، قلم و کاغذ کنار تخت شما ایده آل ترین روش برای به یاد آوردن است. ترسیم کردن قرار دادن اشکال را دقیقاً در مکانی که می خواهید آسان می کند – همیشه وقت دارید که بعداً علامت های خود را دیجیتالی کنید.

هنگامی که ایده های طراحی را برای مشتری توصیف می کنید ، قبل از دیجیتالی کردن طرح، به اشتراک گذاشتن یک یا دو طرح می تواند مفید باشد، زیرا تجسم نتیجه را بدون حواس پرتی از حروف چاپی و رنگ برای آنها آسان تر می کند.

3. سیاه و سفید طراحی کنید

طراحی سیاه سفید لوگو
طرح اولیه را سیاه سفید کار کنید

یک ایده ضعیف را نمی توان با یک پالت جالب نجات داد، در حالی که یک ایده خوب بدون توجه به رنگ هنوز هم خوب خواهد بود. یک نماد شناخته شده را به تصویر بکشید. اکنون به آن فکر کنید. این شکلی است که ما قبل از پالت به یاد می‌آوریم. این خطوط، اشکال، ایده است، خواه یک سیب گاز زده باشد،سه نوار موازی، چهار دایره بهم پیوسته در یک خط افقی یا چیز دیگری.

4. آن را اختصاصی کنید

نکات مهم طراحی لوگو
لوگو خود را اختصاصی کنید

علامت و لوگو باید برای ایده ها و فعالیت هایی که نشان می دهد مرتبط باشد. بعنوان مثال یک متن ادبی بیشترمناسب یک رستوران سطح بالا است تا یک مهد کودک. یک پالت صورتی و زرد فلورسنت به شما کمک نمی کند تا پیام شما با مستمری بگیران مرد ارتباط برقرار کند.

طراحی لوگویی با خطوطی شبیه به صلیب شکسته نازی ها، صرف نظر از برند یا صنعت مورد استفاده، هیچوقت قابل قبول نخواهد بود. هرچه منطق شما در پس طراحی خاصی مناسب باشد، فروش ایده به مشتری راحت‌تر می شود و این کار معمولا می تواند چالش برانگیزترین قسمت یک پروژه باشد. طراحان فقط طراحی نمی کنند. آنها می فروشند.

5. آسان طراحی کنید تا ساده یادآوری شوید.

طراحی ساده لوگو
ساده طراحی کنید

سادگی به شناخت کمک می کند، به ویژه هنگامی که بسیاری از برندها برای جلب توجه رقابت می کنند. شما می خواهید به ناظران فرصت دهید که فقط پس از یک نگاه سریع لوگو را به یاد بیاورند، و این با یک طراحی بیش از حد دقیق امکان پذیر نیست. یک علامت تجاری باید از نظر مفهوم متمرکز شود – دارای یک “روند” واحد باشد – و در بیشتر موارد باید از نظر فرم بدون نقص باشد به این دلیل که موارد استفاده زیادی خواهد داشت. لوگوها در اندازه های مختلف و در طیف وسیعی استفاده می‌شوند، از یک نماد وب سایت در یک نوار مرورگر گرفته تا علامت گذاری روی یک ساختمان.

6. متفاوت باشید

طراحی متفاوت لوگو
متفاوت بیاندیشید

وقتی رقبای مشتری شما همه از سبک تایپوگرافی خاص یا همان نوع پالت استفاده می کنند، کار دیگری انجام دهید. این یک فرصت عالی به شما می دهد تا مشتریان خاص خود را داشته باشید.

اما شباهت زیاد در بازار لزوما به معنای آسان شدن کار شما نیست، زیرا طول می کشد تا توجه یک مشتری را جلب کند. با نشان دادن تخیل در نمونه کارها، در صدد جذب مشتری مورد نظر خود هستید.

7. هویت گسترده تری را در نظر بگیرید

هویت بصری در طراحی لوگو
هویت بصری در طراحی لوگو

به ندرت اتفاق می افتد که لوگویی را به تنهایی مشاهده کنید. لوگو ها معمولا در زمینه سایت، منوی محصولات رستوران، درون یک کارت ویزیت و یا آرم برنامه شما استفاده می شود. بنابراین در طراحی لوگو بایستی هماهنگی با سایر مواردی که لوگو بخشی از آن است رعایت شود. زیرا لوگوی شما توسط مشتری در کنار مواردی که نام برده شد دیده می شود.

از نظر طراحی، تصویر بزرگتر، هر مورد بالقوه ای است که ممکن است لوگو مشتری روی آن نشان داده شود.

یکی از راه های دستیابی به تصاویر منسجم، ساخت حروف سفارشی است که نه تنها در آرم استفاده می شود، بلکه در عناوین بازاریابی نیز دیده می‌شود.

8. تحت الفظی نباشید

طراحی لوگو انتزاعی
طراحی لوگو انتزاعی

نیازی نیست  لوگوی شما نشان دهد که شرکت شما چه کاری انجام می‌دهد، در واقع، اگر این کار را نکند بهتر است، زیرا هرچه لوگو انتزاعی باشد، ماندگاری بیشتری دارد. مثلا در لوگو می توانید از نمادهایی استفاده کنید که از نظر تاریخی کارخانه خود را نشان دهید، یا از کاراکتری خانوداگی استفاده کنید، اما نمادها نشان نمی دهد که شما چه کاری انجام می دهید. در عوض، آنها روشن می کنند که شما که هستید. در ادامه، وقتی می توان با ارتباط بین کاری که شرکت انجام می‌دهد و شکل و رنگ ماده اصلی آن، معنا و مفهوم لوگو خود را در نظر عموم افزایش بخشید.

اگر علاقه مند به دانستن داستان تغییر لوگو برندهای معروف از جمله shell هستید پیشنهاد می‌کنیم مقاله ” تغییرات لوگو برند های معروف جهان” را مطالعه کنید.

9. به یاد داشته باشید نمادها ضروری نیستند

طراحی لوگو با تایپوگرافی
طراحی لوگو با تایپوگرافی

در بیشتر موارد استفاده از یک نام یا نماد کلیدی برای طراحی لوگو برند شما کافی است، مخصوصاً وقتی نام شرکت منحصر به فرد باشد، مانند Google ، Mobil یا Pirelli. اما قسمت کوچکی از هویت برند هم برای ساخت لوگو می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. این کار ممکن است به سادگی برداشتن یک حرف از نام و استفاده از همان رنگ باشد. و یا ممکن است مانند لوگو مایکروسافت یک نماد را در خود داشته باشد که می تواند به عنوان یک عنصر طراحی ثانویه استفاده شود (بخش اول کلمه و یخش دوم لوگو یا برعکس) به جای استفاده تنهایی از اسم برند هر دو قطعه در کنار یکدیگر نشان دهنده لوگو باشند.

فقط به دلیل تمرکز روی حروف، وسوسه نشوید که در طراحی زیاده روی کنید. خوانایی با هر علامت مهم است، و لوگویی که طراحی میکنید باید در اندازه‌های مختلف مشخص باشد.

10. لبخند بسازید

خلاقیت در طراحی لوگو
خلاقیت در طراحی لوگو

به کار بردن کمی ذکاوت در کار نه تنها کار را برایتان سرگرم کننده‌تر می‌کند، بلکه می تواند به مشتری شما نیز برای موفقیت بیشتر کمک کند. ایجاد طنز در هویت برند یکی از راه‌های جلب توجه مشتریان است.

صرف نظر از شرکت، این انسان ها هستند که با یکدیگر تجارت می کنند، بنابراین یک جنبه انسانی و احساسی در کار، شما را یک مرحله به ارتباط بهتر با مشتریان نزدیک می‌کند.

سخن پایانی:

در این مقاله به ده نکته مهم در طراحی لوگو از نگاه دیوید آیری، نویسنده کتاب”لذت طراحی نشانه” پرداختیم. امیدواریم با توجه به این نکات و سایر اصول طراحی بتوانید لوگویی مناسب شرکت خود یا مشتریان خود طراحی کرده و برند خود را به خوبی مطرح کنید. در صورتی که به دنبال لوگویی جذاب، منحصربفرد و تاثیر گذار برای برند خود هستید می توانید انجام این وظیفه را به ما بسپارید، کافی است با ما تماس بگیرید و دیگر هیچگونه نگرانی برای داشتن لوگویی حرفه ای و خاص برای برند با ارزشتان نداشته باشید. خانه چاپ و گرافیک با داشتن تیمی حرفه ای و قدرتمند در زمینه طراحی لوگو و هویت بصری، همواره آماده خدمت رسانی به شما عزیزان می باشد.

منبع: creativebloq

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

print-products