لوگو پپسی 1898 تا امروز

تغییرات لوگو برند های معروف جهان

برند ها و لوگوهایشان برای بروز بودن و عقب نیافتادن باید تکامل پیدا کنند. چیزی که در دهه های قبلی مدرن و شیک و بروز محسوب می شد حالا به سادگی از مد افتاده و قدیمی جلوه می کند. اگر برندی می خواهد خودش را به عنوان شرکتی مدرن و آینده نگر معرفی کند باید بطور منظم لوگوی خود را با استانداردهای جدید اصلاح و بروز نماید. تکامل لوگو یعنی ماندگاری در بروز بودن.

اگر قصد طراحی مجدد لوگوی خود را دارید و به دنبال ایده های جدید از طراحی امروزی می گردید و یا اینکه فقط می خواهید ببینید که مثلا لوگوی اصلی شرکت کانن چقدر مسخره بوده است در این مقاله 9 لوگوی معروف از طراحی اولیه تا طراحی امروزی شان را برای شما فهرست کرده ایم:

لوگو شل – SHELL

لوگو شل 1900 تا امروز
لوگو شل 1900 تا امروز

مدت ها از زمان استفاده از لوگوهای واقعی برای برند گذشته است، زمانی که برندی به نام شل از تصویر مبهم یک صدف برای برند خود استفاده کرد و این کار در زمان خودش برای جلب رضایت مشتریانش کافی بود. لوگوی اصلی در سال 1900 طراحی شد و چهار سال بعد در 1904 طرحی مشابه طرح امروزی شرکت شل استفاده شد.

لوگو شل 1904

در این تصویر از لوگوی 1904 شرکت شل از نمای روبرویی صدفی ایستاده را می بینید که ابهامات مربوط به لوگوی اولیه که این تصویر چه چیزی است را از بین می برد. اگر چه طراحی واقع گرایانه ای دارد اما امروز این سطح از جزئیات دیگر محبوبیت زیادی ندارند زیرا از فواصل دور قابل تشخیص نیستند و وقتی در ابعاد کوچک مثلا آیکون های گوشی های هوشمند استفاده شود جزئیات زیادی از آن از دست می رود.

با این حال چیزی که واقعا جالب است برجستگی های این لوگوی قدیمی در طراحی امروزی لوگوی شل نیز وجود دارد. طراحی مدرن شل شامل تعدادی از خطوط حاملی هستند که به مرکز طراحی نزدیک می شوند ، یک تکنیک طراحی که باعث می شود لوگو و آرم تجاری از نظر گسترش پویا تر و فعال تر جلوه کند.

لوگو شل 1948

در سال 1948 شرکت شل طراح زرد و قرمز نمادین خود را معرفی کرد، که این طرح با توجه به روانشناسی رنگ و تکنیک های چاپی آن زمان برای چاپ رنگی بسیار معقول بود. انتخاب ترکیب رنگی زرد و قرمز توسط شل کار جالبی بود. این ترکیب رنگی اکثرا در صنایع غذایی استفاده می شود(مک دونالند و …) به عنوان رنگ های گرم، زرد و قرمز هم به بیننده آن انرژی می بخشند و هم باعث ایجاد حس نشاط می شود که اینکار مکمل استفاده پویای آن ها از خطوط اصلی عمودی مورد استفاده در طراحی لوگوست که پیشتر صحبت شد.

پس از معرفی لوگوی رنگی آن ها، لوگوی Shell به سمت طراحی مینیمال پیش رفت. لبه های صاف تر، جزئیات کمتر و خطوط پررنگ تر. و به لطف آگاهی از نام تجاری آن ها و تصویر بسیار خوبی که برای لوگوی خود انتخاب کردند دیگر نیازی به نوشتن نام شل روی لوگو نبود، آن ها توانستند با خیال راحت نام خود را از لوگو حذف کنند و مصرف کنندگان هنوز هم می دانند آن ها چه شرکتی هستند.

لوگو اپل – apple

لوگو اپل 1976 تا امروز
لوگو اپل 1976 تا امروز

شرکت اپل سازنده مک بوک ها، آیفون، آیپد، آیپاد و تعداد معدودی از وسایل تکنولوژیک دیگر که مردم به معنی واقعی کلمه جلوی فروشگاه های این شرکت چادر می زنند تا در روز اول فروش محصولی جدید آن را بخرند، بدون شک یکی از شناخته شده ترین لوگو های موجود در جهان است.

و این هم از لوگوی آن ها. در حالی که لوگوی اولیه آن ها کمی عجیب غریب بود (تصویر نیوتون که زیر درخت سیب نشسته است!) آن ها در سال 1976 طراحی خود را به تصویر معروف سیب گاز زده اپل تغییر دادند.

و در حالی که این شرکت تغییراتی جزئی از نظر رنگ و پولیش روی آن ایجاد کرد این آرم بیش از 30 سال است که دست نخورده باقی مانده است. چیزی که در مورد لوگوی اپل بسیار مهم است این است که به محض دیدن لوگوی آن به یاد محصولات اپل می افتید. هیچ چیز مبهم یا سردرگم کننده ای در لوگوی آن ها و منظور آن ها از این لوگو وجود ندارد.

لوگو کانن – canon

لوگو کانن 1934 تا امروز
لوگو کانن 1934 تا امروز

اگر چه بسیاری از ما تصور می کردیم که کانن نام تجاری خود را از کلمه انگلیسی “cannon” به معنای توپ جنگی گرفته است، در واقع این کلمه بر گرفته از تلفظ ژاپنی “Kwanon” یک الهه چینی در افسانه های بودایی است. آزمایشگاه صنایع اپتیک precision اولین دوربین kwanon را در سال 1934 تولید کرد. برگرفته از وبسایت شرکت کانن آن ها این الهه رحمت را بدین منظور انتخاب کرده اند که تجسم چشم انداز شرکت آن ها در تولید بهترین دوربین های جهان است!

لوگو کانن 1935

این اسم به همراه تصاویر مذهبی خود به خوبی قادر به ترجمه در بازارهای آمریکا نبود. بنابراین، این شرکت به سرعت آن را بازنگری کرد و در سال 1935 علامت تجاری “canon” را به ثبت رساند. از این زمان به بعد است که نسخه های مختلف لوگوی نوشتاری مدرن آن را می بینیم. کلمه ای که برای انگلیسی زبانان کاملا بومی و راحت هجی می شود. در قرن اخیر قالب لوگو به میزان زیادی شبیه قبل باقی ماند متنها با بهبود زیادی در تایپوگرافی. با گذر سال ها حروف مورد استفاده دندانه دار و جسورانه تر طراحی شدند برای جلب توجه بیشتر از رنگ قرمز استفاده شد. تمام تکنیک هایی که برای لوگوهای نوشتاری برای حفظ جذابیت آن ها بدون استفاده از تصویر مرسوم است.

لوگو استارباکس – starbucks

لوگو استارباکس 1937 تا امروز
لوگو استارباکس 1937 تا امروز

در مورد هر بجثی درباره تکامل لوگو های معروف همیشه باید به لوگوی استارباکس اشاره کرد: جوجه اردک زشتی که به قوی زیبا تبدیل شد. اگر فکر می کردید که پری دریایی مظهر زیبایی است، به احتمال زیاد هرگز لوگوی اصلی دهه 1970 استارباکس را ندیده اید.

احتمالا نیازی نباشد که به شما بگوییم چرا آن ها لوگوی خود را تغییر دادند. مخصوصا در صنعت غذا و نوشیدنی شما بایستی مشتریان را به سمت خود جذب کنید نه اینکه آن ها را بترسانید! نکته فوق العاده ای که در تکامل لوگوی استارباکس وجود دارد این است که علارغم نقص های طراحی در لوگوی اولیه، طراحی های بعدی این لوگو به طرز شگفت انگیزی به لوگوی اصلی وفادار ماندند.

لوگو استارباکس 1987
لوگو استارباکس 1987

در سال 1987 که برای اولین بار رنگ سبز معروف خود را معرفی کردند، نسبت به نسخه اولیه قدم قابل توجهی بود. این کار به شکلی انجام شد که گویا طرح اولیه به طراحی حرفه ای سپرده شد و این شخص این طرح را تبدیل به طرحی کرد که هم از نظر زیبایی شناسی دلپذیر باشد و هم آنقدر ساده باشد که بتوان به آسانی آن را روی فنجان قهوه چاپ کرد.

در سال 2011 استارباکس نام شناخته شده ای بود و لوگوی سبز رنگ آن ها به آسانی توسط مشتریان تمیز داده می شد. آن ها به حدی محبوب شده بودند که توانستند لوگوی خود را مقداری پیرایش کنند و در اینجا بود که لوگوی جدید آن ها متولد شد. نام شرکت و کلیه حروف از روی لوگو حذف شد و رنگ بندی کلی لوگو را به سبز تک رنگ تغییر دادند.

لوگو پپسی – pepsi

لوگو پپسی 1898 تا امروز
لوگو پپسی از 1898 تا امروز

تاریخچه تکامل لوگوی پپسی با 12 تغییر در طراحی در طول 122 سال بین متخصصان برندینگ امری شناخته شده است. بین سال های 1898 تا 1940 این برند با لوگوی نوشتاری خود فعالیت می کرد و از رنگ قرمز برای درخشان کردن نام خود استفاده می کرد (به طرز جالی رقیب آن ها یعنی کوکا کولا تا سال 1950 هنوز از رنگ قرمز استفاده نمی کرد.) تغییر طراحی ها در این دوره بیشتر حول و حوش تغییرات تایپوگرافی و فونت انجام می شد و حتی استفاده از کلمات درخواست کننده ای مانند “بنوشید”

لوگو پپسی 1906

تا سال 1950 چیزی مشابه طراحی مدرن لوگوی امروزی آن ها را نمی بینیم تا وقتی که در آن سال رنگ های قرمز و سفید و آبی همراه با لوگوی نوشتاری روی تشتک نوشابه قرار گرفت. این قالب شامل ترتیب رنگ قرمز، سفید و آبی همراه با منحنی های مواج تا امروز نیز ادامه دارد.

لوگو پپسی 1950

در نیمه دوم قرن پپسی قالب طراحی خود را حفظ کرد که به سرعت به مشخصه اصلی این برند تبدیل شد. بیشترین تغییرات طراحی در آن سال ها کلمه پپسی بود که گاهی در وسط ظاهر می شد گاهی در پایین، گاهی مشکی بود و گاهی آبی.

تقریبا در همین اواخر، در سال 2008 پپسی یکی از جسورانه ترین تغییرات طراحی را روی لوگوی خود انجام داد که تا به امروز آن را می بینیم. اگرچه آن ها نماد دایره با خطوط منحنی سه رنگ را کاملا کنار نگذاشتند، اما با موج نامتقارن جدیدتر و مدرن تری آن را جایگزین کردند. در همان زمان، نام PEPSI با کلیه حروف بزرگ را کنار گذاشتند و نام pepsi با استفاده از حروف کوچک را متناسب با تغییرات طراحی مینیمال اواخر دهه انتخاب کردند.

لوگو شورلت – Chevrolet

لوگو شورلت 1911 تا امروز
لوگو شورلت 1911 تا امروز

عاشقان خودرو می توانند لوگوی صلیب مانند شورلت را از فاصله یک کیلومتری تشخیص دهند. اما در واقع این لوگو اولین انتخاب این شرکت نبود. لوگوی اصلی کمپانی در سال 1911 یک لوگوی نوشتاری به نظر دستنویس بود که دارای خطوطی شکسته و یک نقطه کوچک در زیر خط بود. آرم معروف صلیب شکل 3 سال بعد از آن در سال 1914 پدید آمد و طبق افسانه ها از ایده بنیانگذار این شرکت ویلیان کراپو دورانت با الهام از کاغذ دیواری ای که در یک هتل در پاریس دیده بود طراحی شد.

لوگو شورلت 1914

به محض استفاده از این قالب طراحی، دیگر آن را رها نکردند. این چند ضلعی به عنوان لوگو شکلی ایده آل محسوب می شود: مستطیل ها نمایانگر قدرت و استحکام هستند که برای خودروها ضروری است در حالی که گوشه های مختلف آن طراحی را جذاب و چشمگیر ساخته است. و برای جلوگیری از غیر جذاب بودن آن لبه های چپ و راست را کج می کنند تا مقداری چاشنی به طراحی آن اضافه کنند.

لوگوی شورلت به میزان زیادی تا اواخر قرن یکسان باقی ماند و فقط تغییرات جزئی ای در تایپوگرافی به خود دید و در دهه هفتاد از رنگ سیاه سفید به آبی تغییر کرد. اما در سال 2003 شورلت با طراحی نقره ای طلایی جدید خود، با بافت های ریزی که آن را درخشان جلوه می دهد تغییرات جذابی را در لوگوی خود بوجود آورد.

هر دو رنگ لوکس نقره ای و طلایی در این طراحی به کار رفته است و بافت ریز درخشان، آن برند را با ارزش تر و متشخص تر جلوه می هد. یک انتخاب استراتژیک و عمدی برای جایگاه آن ها در صنعت. در این 20 ساله نیز بهبود های مداومی روی این لوگو انجام شد تا طراحی این لوگو به کمال خود برسد.

لوگو مایکروسافت – microsoft

لوگو مایکروسافت 1987 تا امروز
لوگو مایکروسافت 1987 تا امروز

در حالی که مایکروسافت در سالیان اخیر قدم های اشتباه زیادی برداشته (مانند zune و ویندوز 8) تغییر لوگو قدیمی این شرکت در سال 2012 مطمئنا یکی از این قدم ها نبود.

لوگویی که مایکروسافت بین سال های 1987 تا 2012 استفاده می کرد لوگوی بدی نبود (مخصوصا حرف O که شبیه به pac-man طراحی شده بود) اما مدت ها بود که به طراحی جدیدی نیاز داشت.

لوگوی جدید با استفاده اش از رنگ های مختلف باعث شد خیلی کمتر زمخت بنظر برسد .و استفاده این لوگو از پنجره مربعی ویندوز که نمایانگر محصولات اصلی این شرکت است (آبی برای ویندوز، قرمز برای آفیس، سبز برای ایکس باکس و زرد برای… خب زرد برای محصول بخصوصی درنظر گرفته نشده) نبوغ آمیز است.

لوگو بسکین رابینز – baskin robins

لوگو بسکین رابینز 1945 تا امروز
لوگو بسکین رابینز 1945 تا امروز

لوگوی اولیه شرکت بسکین رابینز لوگوی بدی نیست فقط مقداری تاریخ گذشته شده است. تکامل لوگوی شرکت بسکین رابینز موردی برای نشان دادن بهبود لوگوی اصلی است و نه تغییر آن.

از ابتدا اصلی ترین عامل فروش بستنی های بسکین رابینز نسبت به رقبا تنوع بسیار زیاد طعم های مورد استفاده در بستنی هایش بود، حتی نیازی به ذکر این تعداد نیست چون لوگوی این شرکت به خوبی بیانگر آن است.(31 طعم مختلف). استفاده از این عدد در لوگوی شرکت کاری بسیار هوشمندانه بود زیرا مصرف کنندگان اسم بسکین رابینز را مترادف با طعم های بسیار متنوع می دانستند.

لوگو بسکین رابینز 1991

آن ها از این لوگو تا اوایل دهه نود میلادی استفاده کردند تا وقتی که طرحی مدرن تر، مینیمال تر و با تاکید بیشتری روی رنگ های آبی و صورتی انتخاب کردند. مجددا در روبرو و وسط لوگوی جدید نیز عدد 31 احاطه شده در نیم دایره ای برای بیان اهمیت آن و نیز مشابه با اسکوپ های بستنی استفاده شد.

در سال 2006 آن ها لوگوی خود را به نسخه فعلی تغییر دادند: یک ترکیب تصویری زیبا که عدد “31” را با حروف اول “BR” ترکیب می کند. این کار مبتنی بر استراتژی ای است که آن ها از ابتدا آن را دنبال می کردند. مرتبط ساختن نام تجاری آنها با مهم ترین عامل فروش و تمایز برند آن ها با سایر رقبا یعنی تنوع بالای انواع عطر و طعم موجود در ساخت بستنی هایشان.

لوگو لویز – Levi’s

لوگو لویز 1890 تا الان
لوگو لویز 1890 تا امروز

برخلاف سایر تحولات لوگو در این فهرست، levi’s به جای دفن کردن لوگوی اولیه خود، کماکان از آن استفاده می کند. هنوز هم می توانید لوگوهای برگرفته شده از لوگوی اصلی را البته با ساده سازی مختصر روی برخی از شلوار جین های گرانقیمت آن ها مشاهده کنید. از این گذشته دو اسب که نتوانستند یک شلوار جین را پاره کنند، هنوز همانطور که در سال 1890 بود، مقاومت محصول را به خوبی بیان می کند.

داستان تکامل لوگو لویز مبتنی بر مینیمالیسم و ساده سازی است. در حالی که در سده 1800 میلادی استفاده از لوگوهای نوشتاری با جزئیات زیاد امری مرسوم بود، پس از یک قرن تصویر این لوگو روی نمایشگرهای خیابانی و بیلبوردهای دیجیتال خیلی مناسب نبود. بنابراین لویز همه چیز را از جمله لوگو خود را ساده سازی کرد.

لوگوی امروزی آن ها به اندازه کافی کوچک و ساده است که بتوان روی یک برچسب یک سانتی متری نیز به خوبی آن را چاپ کرد. انتخاب رنگ قرمز بعنوان یکی از جلب توجه کننده ترین رنگ ها به دیده شدن آن کمک بسیاری می کند. و وقتی این برند در جایی می تواند از لوگوی با جزئیات بالا استفاده کند به لوگوی اصلی خود رجوع می کند و به مشتریان خود این نکته را گوشزد می کند که ببینید ما بیش از یک قرن در این صنعت سابقه داریم!

لوگو شما در چه مرحله ای از تکامل است؟

لوگوی شما در کدامین مرحله از حیات خود قرار دارد؟ لوگویی مدرن و جذاب دارید و تمام المان های بروز در آن رعایت شده؟ یا دارنده لوگویی هستید که سالیانی از طراحی آن می گذرد و کم کم آثار قدیمی شدن در آن دیده می شود؟ با نکاتی که از تغییرات طراحی لوگوهای این برندهای معروف آشنا شده اید می توانید تا حدی با روند مدرن طراحی در طول چند دهه گذشته آشنا شوید و برای بهبود طراحی لوگو و متعاقب آن طراحی کارت ویزیت و طراحی پوستر و برندینگ محصولات خود اقدام کنید

اگر خواهان طراحی مجدد لوگوی خود هستید ولی دقیقا نمی دانید از کجا شروع کنید ما می توانیم کمکتان کنیم. در خانه چاپ و گرافیک طراحی لوگو توسط تیم حرفه ای طراحی انجام می شود. رعایت تمام المان های طراحی برای تغییرات جزئی و کلی و تبدیل لوگوی شرکت شما به نمادی بروز و مدرن تخصص ماست، با ما تماس بگیرید.

منبع: 99design

1 دیدگاه دربارهٔ «تغییرات لوگو برند های معروف جهان»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

print-products