طراحی چاپ چیست؟

طراحی چاپ چیست؟

طراحی چاپ یا طراحی مناسب برای چاپ مفهومی است که پیوسته با چاپ اشتباه گرفته می شود. مشتری ها معمولا انتظار دارند که این دو خدمات همواره توسط یک شرکت ارائه شود ( معمولا استادیو های طراحی) و در بسیاری از مواقع از طراحان و یا شرکت های طراحی انتظار دارند فرایند چاپ را نیز خودشان انجام دهند. با این حال همیشه این اتفاق نمی افتد.

اگر طراح هستید یا در یک استدیو طراحی فعالیت دارید احتمالا تماسی از سمت مشتری برای طراحی و چاپ، بیلبوردها و بروشور داشته اید. اگر خودتان کار چاپ را انجام نمی دهید حداقل بایستی آشنایی کافی با فرایند چاپ پروژه های طراحی خود داشته باشید. اگر طراح گرافیک یک مجموعه هستید و یا طراحی هستید که تا به حال تنها برای استفاده در موارد دیجیتالی طرح کشیده اید و میخواهید در مورد طراحی چاپ و نحوه برخورد با مشتریانی که چیزی را که شما ارائه نمی دهید بیشتر بدانید، با این مقاله از خانه چاپ و گرافیک همراه باشید.

چیزی که بسیاری از مردم به اشتباه تصور می کنند این است که شرکت های طراحی گرافیک حتما کار چاپ را نیز انجام میدهند. اگرچه ارائه این نوع خدمات در حوزه ای که کار می کنید، خوب است با این حال بسیاری از  شرکت ها از ارائه این نوع خدمات دوری می کنند.

بنابراین، به صورت کلی طراحی چاپ یک روند طراحی گرافیک است. و محصول نهایی طراحی دیجیتال، در غالب ( فوتوشاپ، تیف، ایندیزاین و …) است که در مرحله چاپ در قالب کاغذ، مقوا، پی وی سی و …  در می آید.

طراحی چاپ شامل مراحل چاپ نمی شود و تنها به صورت دیجیتالی و غیر فیزیکی انجام می گردد، با این حال بایستی در همه مراحل طراحی، فرایند چاپ را در نظر داشت.

طراحی چاپ برای موضوعات مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد که بیشترین استفاده آن در شاخه ی بازاریابی و آگاهی از برند می باشد.

انواع طراحی چاپ

طراحی مناسب برای چاپ در موارد مختلفی انجام می شود که پرکاربردترین آن ها را برای شما در ادامه مقاله فهرست کرده ایم:

طراحی کارت ویزیت

کارت های ویزیت برای شناخت برند برای هر نوع شغلی مهم و ضروری است که به منظور ارتباط و توسعه دایره همکاری شما و مشتریان شما می باشد. بنابراین داشتن کارت ویزیت با طراحی منحصر به فرد برای هر شخص شاغلی ضروری است.

کارت ویزیت معمولا اطلاعات شخصی صاحب کارت، مانند نام، عنوان شغل، راه ارتباطی و لوگوی شرکت شخص می باشد.

طراحی بنر

بنرها به منظور پیام شخصی یا تجاری بر روی تکه ای از پارچه، پلاستیک، برزنت و یا کاغذ های ضدآب چاپ می شوند. این بنر ها علاوه بر این که برای برند سازی و تبلیغات مورد استفاده قرار میگیرد، برای جشن ها و مناسبت های شخصی هم استفاده دارد. در ابتدا معمولا به صورت دست نویس یا چاپ دستی بود اما امروزه به صورت طراحی و چاپ دیجیتال انجام می شود که روند خدمات را بالا می برد و خروجی آن کیفیت بسیار بالاتری دارد نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

طراحی جلد کتاب

طراحی جلد کتاب
طراحی جلد کتاب

حتما با این عبارت که “کتاب را از روی جلد آن قضاوت نکنید” برخورده اید. این عبارت شاید برای خوانندگان مناسب و با معنی باشد اما این عبارت به هیچ وجه مناسب تبلیغات نیست. در دنیای بازاریابی و تجارت پوسته خارجی هر محصول نخستین تجربه از مواجه با آن محصول است و در بسیاری از موارد اولین تجربه مهم ترین تجربه است و این به دلیل این است که تجارت هدف دقیق و خاصی از طراحی جلد کتاب دارد که در صورت رعایت شدن تفاوت محسوسی ایجاد می کند.

طراحی بروشور

اغلب شرکت ها طراحی بروشور مناسب چاپ را نیاز دارند تا خدمات و محصولات خود را ارائه دهند. بروشورها بر روی تکه ای از کاغذ تا شده ( روی کاغذ های کوچک بدون خط تا و کاغذ های بزرگ خط تا می خورد و به اصطلاح دو لت و سه لت می شود)  و بر روی چندین صفحه ای که به هم وصل شده (بروشور هایی که صحافی می شوند را کاتالوگ می گویند) طراحی می شود. بروشورها اغلب شامل لوگو، عضویت در وب سایت با تخفیف و یا خدماتی ویژه  می باشد.

طراحی تراکت

تراکت ها (بروشور های ارزان قیمت) برگه ای چاپ شده هستند که جزو بصرفه ترین شیوه های تبلیغاتی به حساب می آیند ( معمولا بر روی برگه آ5 و آ6 چاپ و پخش می شود). در حال حاضر این نوع تبلیغات، موثر ترین نوع در جذب مخاطب جدید است که به صورت مستقیم و توزیع آن در خیابان انجام می شود. مهم ترین موضوعی که باعث برانگیختن مخاطب می شود، طراحی چاپ آن است، هر چه طراحی تراکت جذاب تر بازدهی آن بالاتر و موثر تر است.

لیبل و طراحی بسته بندی

طراحی بسته بندی
طراحی بسته بندی

در عصری  که نظر مشتری حاکم است، هدف تجارت بسته بندی و طراحی لیبل، جذب مشتری است و باعث متمایز شدن محصول از سایرین می شود. از زمانی که ایده ها پا در تجارت گذاشتند، لیبل و بسته بندی ها یکی از خلاقانه ترین نوع طراحی چاپ هستند. مشتری جدید که در فروشگاه های زنجیره ای قدم میزند در بسیاری از موارد از کیفیت محصول خبر ندارد و تنها با دیدن بسته بندی و ظاهر محصول آن را برای خرید انتخاب می کند.

طراحی پوستر

پوستر ها معمولا اعلامیه های بزرگ، تصاویر و یا تبلیغاتی است که بر روی تکه ی بزرگی از کاغذ و مقوا چاپ می شود. که شامل کلمات و تصاویر تلفیقی است که پیامی واضح را به عابر و رهگذران می دهد ولی زمانی تاثیر خود را می گذارد که از کیفیت چاپ بالایی برخوردار باشد. انتخاب رنگ، جایگاه اجزا و کلمات در کنار هم تاثیر گذار است.

طراحی هدایای تبلیغاتی

طراحی ساک خرید
طراحی ساک خرید

کیف خرید

کیف خرید صنعت مهمی است که باعث فروش محصولات می شود( کفش، جواهر، لباس، لوازم آرایش و …). محصول تبلیغاتی که پیوسته در حال چرخش هستند یکی از بهترین نوع تبلیغات محسوب می شود به این خاطر که پیوسته درحال استفاده می باشند.

روکش تبلیغاتی ماشین

روکش تبلیغاتی ماشین یکی دیگر از انواع طراحی چاپ است که درست هم مانند کیف های خرید عمل می کند. نتیجه ی این نوع تبلیغات تاثیرگذار است چراکه فرصت دیده شدن تبلیغ توسط افراد مختلف با حرکت اتومبیل بسیار زیاد و باعث شناخته شدن برند و محصول می شود.

طراحی تیشرت

طراحی تیشرت می تواند به منظور تبلیغات ( نوعی دیگر از تبلیغات ارزان قیمت که بیشتر به شکل لباس فرم برای رستوران ها و … استفاده می شود) و یا برای رساندن پیام شخصی با نشان دادن شخصیت و نگرش ها ( کنسرت / برند ، یادآور مکان، دوره، هنر، کالا و …) باشد. طراحی تیشرت معمولا در قسمت جلو و یا هر دو سمت، آستین با طرح نوشته می باشد.

طراحی منو رستوران و کافه

منوها و لیست نوشیدنی ها جز ابزار اصلی رستوران ها، کافه و سایر مکان های پذیرایی می باشد. به چند دلیل، منو ها باید طراحی جذاب داشته باشند: برای نشان دادن پیشنهاد های غذا و نوشیدنی و همچنین قیمت ها، و هدف و ارزش های خود را به شیوه ای خلاقانه و جذاب نشان دهند.

سایر طراحی چاپ

  • تقویم
  • لباس
  • پرچم
  • پوشه
  • کارت هدیه
  • کارت تبریک
  • کارت دعوت
  • بروشور و نشریه
  • سربرگ
  • طراحی های دست سازه
  • پست کارت
  • استیکر
  • بلیط

در صورتی که مشتری شما علاوه بر طراحی خود نیاز به چاپ محصول خود نیز دارد و شما در بخش چاپ هیچ فعالیتی ندارید، توصیه ما این است که بجای رد درخواست مشتری، چاپ مورد نیاز را برون سپاری کنید. ما در خانه چاپ و گرافیک آماده انجام کلیه خدمات مورد نیاز شما در چاپ تمامی طرح های شما با بالاترین کیفیت و سرعت و مناسب ترین هزینه هستیم.

چاپ دیجیتال با امکان چاپ در تیراژ پایین (حتی 1 عدد) این امکان را به شما می دهد که ابتدا از کیفیت کار خود مطمئن شوید و سپس در تیراژ بالاتر و به اندازه نیاز خود چاپ کنید. برای کسب هر سوالی در مورد طراحی و نکات مورد نیاز برای چاپ هزینه های آن علاوه بر مطالعه صفحات مختلف سایت و استفاده از سیستم محاسبه قیمت، می توانید از راه های مختلف ارتباطی با ما در تماس باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

print-products