طراحی و چاپ منو رستورانی

نکات مهم طراحی منو رستوران

10 نکته مهم برای طراحی و چاپ دیجیتال منو رستورانی خوشمزه!

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که غذاها و نوشیدنی های رستوران چگونه در یک منو به شما ارائه می شود؟ چیزی به سادگی منو هست که مشخص کند چه غذایی و در چه جایی غذا خواهید خورد؟ طراحی منوی کاغذی رستوران و طراحی نسخه های آنلاین منو غذا تبدیل به یک بخش اساسی در صنعت مواد غذایی شده زیرا همیشه ظاهر یک محصول با میزان فروش محصول رابطه مستقیم دارد.

این موضوع به لطف برایان وانسینک نویسنده “Slim By Design” در مقاله اخیرش برای ژورنال بین المللی مدیریت مهمان نوازی، اخیرا مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. برایان اظهار داشت که طراحی منو می تواند دقیقاً بر چیزی که مشتری سفارش می دهد تأثیر بگذارد. و همه اینها بر اساس عناصر ساده ای است که ما هر روزه از آن ها استفاده می کنیم. در این مقاله با 10 روش کارامد آشنا می شوید که می توانید از این اطلاعات و تکنیک ها برای طراحی یک منو رستورانی خوشمزه استفاده کنید.

1. تمام بخش های روی منو تاثیر دارد

طراحی و چاپ منو رستورانی

مکان هر یک از مواد غذایی موجود روی منو رستوران می تواند بر میزان سفارش آن غذا تأثیر بگذارد. این نکته را بعنوان یک ترتیب غذایی در نظر بگیرید. اما مردم ابتدا به کجا نگاه می کنند؟

  • بالا وسط: چه قالب منو شما عمودی باشد چه افقی و یا اینکه شامل چندین صفحه باشد، مهمترین بخش از منوی شما وسط یک سوم بالایی منو است.
  • بالا چپ روبروی مورد شماره 1 منو: به یاد داشته باشید در زبان فارسی افراد به طور کلی از راست به چپ مطالعه می کنند، بنابراین اگر اولین بار به سمت وسط توجه شود، مرحله بعدی بصورت ناخودآگاه توجه افراد به سمت چپ منو است.
  • متن بالا راست منو: پس از نگاه کردن به نقاط اصلی، خواننده منو به طور کلی تمایل دارد به سمت الگوی خواندن معمولی برگردد، از سمت راست بالای منو شروع کرده و ستون را مطالعه می کند.
  • پشت منو: یکی از اولین کارهایی که بسیاری از افراد هنگام دست به دست کردن چیزی چاپ شده می کنند نگاه کردن به پشت آن است. ( که این می تواند یک مکان کلیدی برای موارد ویژه باشد.)
  • زیر تیتر های بزرگ: بررسی کننده های منو همچنین به مواردی که مستقیماً در زیر تیتر های بزرگ مانند “غذای اصلی” ، “دسر” یا “نوشیدنی” قرار می گیرند، توجه می کنند. تقریباً می توانید هر کدام از این بخش ها را به عنوان یک زیر منو (از نظر چینش موارد) درنظر بگیرید.

از نظر جایگذاری مواد غذایی در منو نیز ترتیب خوردن آن ها را در نظر بگیرید. منو باید از روندی پیروی کند که ترتیب اولین مواردی که مشتری سفارش می دهد تا آخرین آن ها را رعایت کند.

2. در انتخاب تصاویر دقت کنید

طراحی و چاپ منو رستورانی

وقتی صحبت از استفاده از عکس در منو پیش می آید دو مکتب فکری اصلی وجود دارد.آنهایی که تصاویر بزرگ و برجسته را دوست دارند و آنهایی که به طور کلی از تصاویر اجتناب می کنند. هر دو مورد قابل انجام است به شرطی که برای عکاسی مواد غذایی زمان و هزینه مناسب در نظر بگیرید.

اگر می خواهید عکس های مواد غذایی را در منو قرار دهید، باید از یک عکاس حرفه ای استفاده کنید تا از وعده های غذایی قابل ارائه عکس بگیرد. همه تصاویر باید در نور زیاد و کاملا روشن از آن ها عکس گرفته شود تا خوشمزه به نظر برسند. مواد غذایی با عکس های تیره و تاریک به فروش نمی رسد. اگر قصد استفاده از عکس در منوی خود دارید، یک یا دو عکس مناسب و مهم را انتخاب کنید.

از استفاده از عکس های آماده در منو خودداری کنید زیرا بایستی دقیقا هر آنچه که در منو نمایش داده می شود برای مشتری سرو شود.

جایگزین دیگری برای عکس های غذا استفاده از عکس های رستوران شماست (یا عکس های نشان دهنده قدمت رستوران در صورتی که موجود دارید). بجای استفاده از عکس های غذا جایگزین های زیادی وجود دارد که می تواند برای چاپ شدن روی منو گزینه های بهتری باشد.

3. استفاده از تایپوگرافی برجسته

طراحی و چاپ منو رستورانی

تایپوگرافی عنصری است که به شما در فروش موارد موجود در فهرست کمک خواهد کرد. برجسته و جسورانه چاپ کنید ولی خوانایی را حفظ کنید.

تایپوگرافی بولد می تواند به عنوان عنصر “هنری” اصلی شما باشد. لوگو خود را در طراحی منو چاپ کنید یا از فونت بزرگ برای دیده شدن موارد مهم استفاده کنید. در استفاده از فونت های خاص توجه داشته باشید افراد باید بتوانند کلمات منو را بخوانند تا غذای خود را سفارش دهند!

برای یک ترکیب جالب استفاده از یک فونت برجسته و خاص برای تیتر های بزرگ یا موارد مهم منو و استفاده از یک فونت کوچک تر و استاندارد تر برای باقی موارد دیگر را در نظر بگیرید.

همچنین به یاد داشته باشید از فونت های بولد و برجسته به شکلی استراتژیک استفاده کنید. این تکنیک های چاپی ابتدا افراد را به سمت موارد خاصی در منو سوق می دهد. مواردی را برجسته کنید که رستوران شما برای آن شناخته شده است یا مواردی که از نظر قیمتی بیشترین سود را برای شما دارد.

4. یک عنصر “ویژه” ایجاد کنید

معمولا منوهای رستورانی شامل نوعی از یادداشت یا اطلاعات خاص غذایی است. مواردی مانند در نظر گرفتن نگرانی های مربوط به رژیم های خاص، گیاه خواران، رژیم های فاقد گلوتن، فاقد لبنیات و غیره. یا اینکه می تواند میزان ادویه یا طعم یک غذای خاص را مشخص کند. مجموعه ای از عناصر ویژه و کلیدی را برای یادداشت کردن این موارد ایجاد کنید تا در فضای مورد استفاده در منو صرفه جویی شود و به عنوان یک نماد بصری در منو نظر گرفته شود.

تعدادی آیکون خاص طراحی کنید که بتوانند احساس خود را به خوبی برسانند و در اندازه های کوچک کاملا با معنی باشند. در طراحی آن ها از سبک کلی طراحی منو، از نظر رنگ، وزن و قرارگیری عناصر خاص پیروی کنید همچنین به خارج از کلیشه های منو فکر کنید. برای توصیف کردن یک غذای تند حتما نیازی به استفاده از طرح کلی فلفل نیست، نمادهای سفارشی نیز تا زمانی که بتوانند منظورشان را برسانند قابل قبول هستند.

5. مراقب قیمت های مرتب باشید!

طراحی و چاپ منو رستورانی

یکی از ترفندهای طراحی منو قیمت گزاری است. بیشتر صاحبان رستوران تمایلی ندارند که مشتریان برای سفارش ارزانترین غذاها، منو را جستجو کنند.

در اینجا با پنج روش برای جلوگیری از جستجوی فوری قیمت آشنا می شوید:

  1. از نمادهای واحد پول در فهرست استفاده نکنید.
  2. قیمت ها را به صورت عمودی یا افقی تراز نکنید.
  3. از قیمت گذاری های غیر متعارف استفاده کنید. از نقطه های تفکیک قیمت با یک عدد اعشار استفاده کنید مثلا برای واحد پولی دلار بجای 10.50 از 10.5 استفاده کنید.
  4. انتخاب رنگ های نامحسوس و تایپوگرافی برای قیمت گذاری. به عنوان مثال ، اگر متن منو سیاه است، برای قیمت از رنگ خاکستری استفاده کنید تا اهمیت بصری کمتری داشته باشد.
  5. موارد موجود در منو را به ترتیب قیمت نزولی یا صعودی منظم نکنید.

6. از رنگ استفاده کنید

طراحی و چاپ منو رستورانی

این مورد ممکن است ساده به نظر برسد اما حتما از رنگ استفاده کنید. از رنگ هایی متناسب با لوگو و سبک کلی طراحی تان استفاده کنید.

سپس در مورد معانی رنگ فکر کنید. به عنوان مثال معمولا از رنگ قرمز برای تحریک اشتها استفاده می شود. سبز معمولاً با غداهای سالم همراه است. تصور می شود آبی، میل به غذا را سرکوب می کند. به عنوان یک قاعده کلی، رنگ های جسورانه و روشن دارای الویت بیشتری هستند، اما انتخاب رنگ کاملا می تواند به نوع رستوران بستگی داشته باشد.

7. منظم کردن منو با خطوط و طراحی جعبه ای

طراحی و چاپ منو رستورانی

اطلاعات زیادی در یک فهرست رستوران وجود دارد، بنابراین سازماندهی و منظم کردن آنها در اولویت قرار دارد. استفاده از خطوط و جعبه ها می تواند به شما در کنار هم قرار دادن موارد مشابه در منویی که شامل موارد بسیار زیادی است کمک کند.

این عناصر طراحی باید برای نشان دادن بخش هایی که برای مصرف کنندگان منطقی هستند، مورد استفاده قرار گیرند. در حالی که معمولا مواردی مانند پیش غذا، غذای اصلی، دسر و نوشیدنی در کنار هم دسته بندی می شوند، رستوران های دیگر ممکن است دسته بندی های دیگری مانند غذاهای گوشتی در مقابل غذاهای گیاهی یا نوع خاصی از غذاها داشته باشند. تا زمانی که دسته های غذایی مشابهی در منو وجود دارد، استفاده ابزارهای طراحی مانند جعبه و خطوط می تواند فوق العاده مفید باشد.

8. سبک رستوران را با تایپوگرافی تنظیم کنید

طراحی و چاپ منو رستورانی

تایپوگرافی محور اصلی هر منویی است (به همین دلیل این موضوع در این مقاله دو نکته جداگانه است). نوع و سبکی که انتخاب می کنید باعث می شود سبک رستوران شما مشخص شود. این مورد باید یکی از اولین عناصری باشد که در مورد آن تصمیم می گیرید.

به فضای رستوران خود و سبک متناسب با آن فکر کنید

  • فونت Old English: یا بلک لتر: سنتی ، به سبک قدیمی ، سنگین
  • فونت Old style serif: سنتی ، کلاسیک ، رسمی
  • فونت Modern serif: اقتدار ، تأثیر
  • فونت Transitional serif: مدرن ، ساده ، استاندارد
  • فونت Square or slab serif: جسورانه ، قوی ، تأثیرگذار
  • فونت Sans serif: مدرن ، ضخامت متن جسورانه بودن فونت را تغییر می دهد
  • فونت Script: کلاسیک ، فانتزی ، مهم
  • فونت Novelty: ایجاد حس متفاوت وابسته به شکل حروف ، سفارشی

9. از متن های توصیفی استفاده کنید

طراحی و چاپ منو رستورانی

نوشته های توصیفی یا جالب به مشتریان رستوران کمک می کند تا سفارشات خود را بهتر درک کنند، در وقت افراد حاضر در صف صرفه جویی می کند و حتی ممکن است کمی باعث سرگرمی افراد شود. ترفند این کار، نوشتن نسخه ای ساده و جذاب است که هر مورد از فهرست را توصیف می کند، اما در عین حال مختصر و مفید است.

لحن نوشته باید مطابق با سبک مکان شما باشد. اگر صاحب رستورانی محلی و صمیمی هستید، از کلمات شوخ طبعانه و صمیمی استفاده کنید، اما در یک رستوران مجلل باید به سبکی رسمی تر نوشته شود.

هنگام نوشتن توصیفات غذا، به انواع سؤالاتی که ممکن است مشتریان بپرسند نیز فکر کنید. اطلاعاتی راجع به آلرژی های احتمالی به غذاهای مرسوم مانند آجیل، یا غذاهایی که بسیار تند هستند را حتما یادداشت کنید. غذاخور ها را با نام گزاری خوشمزه غذاهایتان جذب کنید: شما ترجیح می دهید یک ‘چیزبرگر’ بخورید یا یک ‘چیزبرگر ذغالی با 300 گرم گوشت گوساله’ ؟!

10. ایجاد منوهای چندگانه

طراحی و چاپ منو رستورانی


طراحی یک منو ممکن است کافی نباشد. شما به احتمال زیاد به یک منوی فیزیکی برای مشتریان حضوری احتیاج دارید. این می تواند شامل منوی کاغذی، تابلوی پشت پیشخوان و یا صفحه نمایش دیجیتال برای سفارش غذا باشد. بسیاری از رستوران ها در وبسایت های خود و یا اپلیکیشن های موبایلی خود نیز منوهای مختلفی دارند.

مهم ترین چیزی که باید در مورد طراحی منو در بین پلتفرم های مختلف فکر کنید، تصاویر هستند. در حالی که باید در انتخاب تصویر مناسب منوی چاپی دقت لازم را به خرج دهید، تصاویر ابزاری منحصر به فرد برای وب سایت شما و منو های اپلیکیشن موبایل هستند. این امر به این دلیل است که وب سایت یا برنامه های موبایل باید به گونه ای طراحی شوند که افراد را به بازدید از رستوران شما ترغیب کنند. هرچه تصاویر جذاب تر باشند، احتمال جذب افراد بیشتر می شود.

یک نکته دیجیتالی دیگر: در وبسایت هایی که فروش آنلاین ندارند قیمت ها را بصورت دقیق درج نکنید. دامنه قیمت برای منوهای آنلاین کافی است. این به شما کمک می کند تا هنگام تغییر قیمت، از مشکلات ناخوشایند تفاوت قیمتی جلوگیری کنید، اما به مشتریان این ایده را می دهد که هنگام سفارش غذا در رستوران چه مبلغی را باید درنظر بگیرند.

پیش از طراحی منوهای متفاوت برای پلتفرم های متفاوت، باید برای طراحی منوهای مختلف برای هرکدام از پلتفرم ها نیز فکر کنید. بعنوان مثال بیشتر رستوران ها در منو اصلی خود دسر ندارند و برای پس از غذا یا موارد خاص منوهای کوچک دیگری طراحی کرده اند. هر یک از این منوهای جایگزین به احتمال زیاد از نظر سبک ظاهری شبیه طراحی منوی اصلی هستند، اما ممکن است فشرده تر باشد یا بر روی نوع دیگری از کاغذ چاپ شوند.

نتیجه گیری نهایی

هنوز گرسنه اید؟ طراحی منو می تواند یک چالش بزرگ و بسیار سرگرم کننده باشد. مهمترین عواملی که باید در طراحی منو مورد توجه قرار گیرد خوانایی منو و ماهیت اشتها آور تصاویر است.

همه این موارد را در کنار هم قرار دهید تا با انتخاب گزینه های مناسب دیجیتالی(وبسایت و اپلیکیشن) بتوانید غذاخور ها را به رستوران بکشید، با منوهای اشتها برانگیز از آن ها سفارش بگیرید و با منوهای کاغذی تحویلی دوباره و دوباره آن ها را به رستوران خود برگردانید.

برای مشاوره رایگان درباره طراحی منوی رستوران خود با کارشناسان خانه چاپ و گرافیک تماس بگیرید و با شیوه طراحی منو، نوع کاغذ مورد استفاده و چاپ منو رستوران آشنا شوید و با کمترین هزینه، بالاترین کیفیت و در سریعترین زمان منوی رستوران خود را از ما تحویل بگیرید.

منبع: designshack

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

print-products